Tuoreimmat kuulumiset

Esittelyssä rakennuttajainsinööri Matti Jaskari


07.12.2017

Maanalaisen pysäköintilaitoksen rakentaminen alkoi noin vuosi sitten marraskuussa 2016. Seinäjoen pysäköintitilanteesta onkin puhuttu vuosikymmeniä ja nyt maanalainen pysäköintilaitos ratkaisee pitkään jatkuneen ongelmatilanteen. Lisäksi pysäköintilaitos mahdollistaa myös keskustan korkeiden kerrostalojen rakentamisen tai tarkemmin sanottuna tulevien asukkaiden pysäköintiongelmat. 

 

Seiparkin rakennuttajainsinööri Matti Jaskari muistelee, että koko Seinäjoen kaupungin olemusta muuttava projektin lähti liikkeelle kovalla voimalla. Rytinässä eri työmaiden ja sidosryhmien välinen yhteistyö haki myös paikkaansa eikä se ollut aluksi täysin sujuvaa. 

-  Myös moni kaupunkilainen sanoi aluksi, ettei Seinäjoella enää löydä minnekään.  Mutta monet ihmiset myös näkivät sen, miten paljon Keskustorin rakentaminen muuttaa koko ydinkeskustaa. Projektin jatkuessa yhteistyö kuitenkin alkoi syventyä ja työskentely näin suuren ryhmän kanssa muotoutui yllättävän mukavaksi ja helpoksi, Jaskari muistelee projektin alkua.  

 

Nuoresta iästään huolimatta pitkään alalla 

Jaskarilla on ikäänsä nähden pitkä työkokemus rakennusalalla, sillä hän aloitti alan työt jo 15-vuotiaana setänsä yrityksessä. Lapualta kotoisin oleva Jaskari siirtyi rakennusalan koulutuksen jälkeen Rambollille valvomaan muun muassa Turun kaupungin rakennustöitä. Sen jälkeen hän meni Vaasan Wärtsilälle kansainvälisiin töihin ja työmaakomennukset veivätkin miehen muun muassa Dominikaaniseen Tasavaltaan, Omaniin ja Afrikan eri maihin.  

 

Komennuksilla Matti oli mukana voimalaitosprojekteissa vaativissa ympäristöissä, kuten Saharan autiomaalla ja Nigerian sademetsässä. Voimalaitosten lisäksi komennuksissa oli yhteistä massiiviset maatyöt, esimerkiksi Dominikaanisessa tasavallassa tehtiin tuhansia kuutioita maansiirtotöitä. Maansiirtotöiden lisäksi Omanissa suojeltiin ja siirrettiin koralleja  rakennettavan voimalaitoksen takia ja Nigeriassa rakennettiin siltoja ja kulkuyhteysväyliä raskaille voimalaitoksen moottoreille.

- Komennuksilta on jäänyt mieleen muun muassa se, että paperityöt olivat vaativia ja laatujärjestelmien toteutumista oli valvottava tarkemmin kuin Suomessa.  Suomessa rakennusalaa arvostetaan paljon ja työntekijöiden osaaminen on korkealla tasolla. 

 

Ammatillisesti Jaskari on ollut oikeastaan aina kiinnostunut maarakennustöistä ja erityisesti maanalaisesta rakentamisesta. Näin ollen hänen työtehtävänsä Seiparkissa osuu hyvin hänen ammatillisen kiinnostuksen kohteiseen. 


Ei tavallista työpäivää

Jaskari myöntää, ettei työmaalla  ole yhtä tietynlaista työpäivää, sillä eteen tulee aina jotain yllättävää.

- Kalenterini onkin varattu niin sanotulle peruskuormalle eli esimerkiksi tapaamisiin sidosryhmien, urakoitsijan ja suunnittelijoiden kanssa. Loppuaika antaa mahdollisuuden reagoida erilaisiin tilanteisiin. 

 

Maanalainen pysäköintilaitoksen rakentamista on kestänyt vuoden verran ja suunnitelmien mukaan se on kaupunkilaisten käytössä aukuvuodesta 2018. Tällöin koko projekti on kestänyt noin 16 kuukautta.

- Rakennusaika on kuitenkin suhteellisen lyhyt ja keskustorista tulee valmistuessaan hieno eri palveluineen. Kyllä lopussa kiitos seisoo, pohtii Jaskari työnsä lopputulosta.


Takaisin uutisiin

Mainostoimisto Semio | Webio julkaisujärjestelmä

Sulje sivuvalikko