Tuoreimmat kuulumiset

Keskusta pyöräilijän silmin


17.07.2017

Pysäköintilaitoksen rakentaminen maan alle tuntuu hurjalta operaatiolta. Se on kuitenkin nykyään yhä yleisempää ja hyvä ratkaisu tiiviisiin kaupunkikeskustoihin. Maanalaiset pysäköintilaitokset vapauttavat tilaa jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Näin on myös Seinäjoen uuden Keskustorin kohdalla, jonne tulee muun muassa kaupungin laadukkaimmat pyöräparkit. Sydämen ja u-mallisiin telineisiin pyörän saa lukittua rungosta ja niiden muotokieli elävöittää kaupunkiympäristöä. Torialueelle pyöräparkkeja tulee kolme. Torin eteläpuolella oleva Koulukadun pätkä muutetaan kevyenliikenteen väyläksi, jonne sijoitetaan neljäs pyöräparkki. Laadukas pyöräpysäköinti lisää pyöräilymukavuutta ja niiden sijoittaminen mahdollisimman lähelle asiointikeskuksia on tärkeää sujuvan pyöräilyn takaamiseksi.

 

Havainnekuva keskustorille tulevista pyörätelineistä.

 

Keskustan pyöräilykulttuurin kehittämiseen tarvitaan kaikkia

 

Keskustan pyöräilyolosuhteisiin vaikuttaa ennen kaikkea rakennettu infrastruktuuri. Keskustassa on useita pyöräilyyn sallittuja kevyenliikenteen väyliä. Enemmistö niistä on kevyenliikenteenväyliä, johtuen keskusta-alueen matalista nopeuksista. Kevyenliikenteenväylät ovat yhdistettyjä pyörä- ja jalankulkuliikenteelle. Uuden Keskustorin kupeesta jatkuva Koulukatu muutetaan kävelykaduksi, jonne tulee omat kaistat pyöräilijöille. Tämä tulee olemaan toinen katu keskustassa, minkä toteuttamisessa sovelletaan uudenlaista suunnittelua. Vuosina 2010–2014 uudistettiin Kalevankatu, jossa  on jalankulkuväylästä on erotettu pyöräväylä. Erottelu on osoitettu kadun kivetyksen värein. Lisäksi Itikanmäeltä matka keskustaan helpottuu ja lyhenee upean Aamunkoi-kevyenliikenteen sillan avauduttua heinäkuun alussa.

 

Keskusta pyöräväylät ovat merkitty sinisin viivoin. Punaisella on merkitty Keskustorin yhteyteen tuleva kävelykatu.

 

Kalevankadun ohella Puskantie on toinen itä-länsisuuntainen pyöräilyn pääväylä. Etelä-pohjoissuunnassa pääväylinä toimivat Vapaudentie ja Ruukintie. Myös Tori- ja Kirkkokaduilla on kevyenliikenteenväylät. Muilla tieosuuksilla ydinkeskustassa pyöräilijöiden tulisi ajaa ajoväylällä, ja pelkkään jalankulkuun tarkoitetut tieosuudet tulisi jättää vain jalankulkijoille. Hyvä nyrkkisääntö tähän on, että pyörätien liikennemerkki on voimassa vain korttelin välin kerrallaan. Ellei pyörätien liikennemerkkiä näy seuraavan risteyksen jälkeen, tulisi pyöräilijän siirtyä ajamaan ajoradalle.

 

Kalevankadun erotettu pyörä- ja jalankulkuväylä.

 

Muista vilkku!

 

Käsimerkkien käyttö, erityisesti vilkkaasti liikennöidyillä alueilla, on tärkeää ja lisää liikenneturvallisuutta. Käsimerkit ovat pyöräilijöiden vilkku ja jarruvalot: jos niitä käytetään pystyvät muut liikenteessä kulkijat ennakoimaan pyöräilijän kulkua paremmin ja turhilta kolareilta vältytään.

 

Osaatko yleisimmät pyöräilijän käsimerkit?

 

Kääntyminen oikealle: oikea käsi suoraan sivulle kaikki sormet ojennettuna ja yhdessä

Kääntyminen vasemmalle: vasen käsi suoraan sivulle kaikki sormet ojennettuna ja yhdessä

Hidastaminen ja huomiomerkki: nostetaan jompi kumpi käsi mahdollisimman ylös sormet ojennettuina ja yhdessä

Pysähtyminen kokonaan: nostetaan jompi kumpi käsi mahdollisimman ylös sormet nyrkissä

(lähde: Jyväskylän pyöräilyseura)

 


Takaisin uutisiin

Mainostoimisto Semio | Webio julkaisujärjestelmä

Sulje sivuvalikko