Tuoreimmat kuulumiset

Pysäköintilaitos on suurempi kuin jalkapallokenttä


13.06.2017

Seinäjoen keskustassa asioivalle maanalaisen pysäköintilaitoksen rakentaminen voi näyttäytyä vain suurelta montulta, joka etenee hitaasti. Tosiasiassa se on kuin iso muurahaispesä, joka kuhisee liikettä kaiken aikaa.

 

‒ Maan alla ei ole sen haastavampaa toimia kuin maan päällä. Haastavaa on se, että olemme keskellä Seinäjoen keskustaa. Logistiikan suunnittelu nousee entistä tärkeämmäksi. Myös tilan kohdentaminen on kriittistä: miten voimme toimia, kun tila on rajallista. Lähtökohtana on, että ihmisten pitää päästä käyttämään keskustan palveluja kuten ennen, toteaa Lemminkäinen Infra Oy:n työpäällikkö Janne Salmenoja.

 

Ensin oli puu, asfaltti ja kaivuri

 

Rakentaminen alkoi torin pintarakenteen purkamisesta: kolme työmaan keskellä kasvanutta puuta poistettiin, minkä jälkeen kaivinkoneella kuorittiin asfaltti pois. Tämän jälkeen lyötiin tukiseinät työmaan ympärille, mitä seurasi välittömästi pysäköintilaitoksen toisen puolen kaivaminen aina pohjaan asti. Sitten laitettiin mursketta pohjaan, valettiin anturat tiivistetyn murskeen päälle ja valettiin seiniä sekä pilareita. Tällä hetkellä valetaan pysäköintilaitoksen katto lohkoittain, sen jälkeen valetaan lattia, tehdään talotekniset työt, viimeistellään kaikki tehdyt toimenpiteet ja maalataan pinnat. Lopuksi rakennetaan julkisivut sisäänkäyntirakennuksiin keskustorin päälle. Kaikki tämä tapahtuu viidentoista kuukauden aikana.

 

‒ Kriittisintä on saada sovitettua eri työvaiheet yhteen. Nyt toisessa päässä ovat vielä alkuperäiset pintarakenteet paikallaan ja toisessa päässä jo lähes valmista pysäköintilaitosta kattoineen. Käytännössä toinen pää on melkein valmis, kun toista päätä ei ole vielä aloitettu. Tämä on täysin normaalia, kertoo Salmenoja.

 

Osaamista lukuisilta eri rakennustyömailta

 

Työmaalla työskentelee kaiken kaikkiaan kymmeniä eri alojen osaajia. Yhtä aikaa keskustorin pysäköintilaitosta rakentaa tällä hetkellä noin neljäkymmentä henkilöä. Tittelit vaihtelevat osaamisen mukaan. On muun muassa maanrakennustyöntekijöitä, kaivinkonekuskeja, kuorma-autokuskeja, hitsaajia, kirvesmiehiä, mittamiehiä, raudoittajia, valumiehiä, maalareita, putkimiehiä, sähkömiehiä, ilmastointimiehiä ja remonttimiehiä… Jokaisella on oma tarkka osaamisalueensa.

 

‒ Työmaan henkilöstöä on ollut tekemässä muun muassa Tampereen P-Hämppiä ja Rantatunnelia, Oulun Kivisydäntä, Espoon Länsimetroa ja Vantaan Kehärataa sekä Helsingissä mm. Eduskuntatalon ja Olympiastadionin korjauksia. Vahvaa osaamista alalta siis löytyy, sanoo Salmenoja.

 

Säännöllisillä palavereilla varmistetaan aikataulussa pysyminen

 

Joka keskiviikko on aikataulupalaveri, jossa työnjohtajat kokoontuvat suunnittelemaan tulevan viikon aikatauluja. Tämän jälkeen asiat käydään läpi yhteisesti työnjohtopalaverissa. Lopulta työnjohtajat vievät tiedon työntekijöille ja varmistavat, että työmaalla on kaikki edellytykset tehdä työt suunnitellusti mm. materiaalien ja tarvikkeiden puolesta. Myös rakennuttajaan Seiparkkiin pidetään yhteyttä päivittäin. Kerran kuukaudessa rakennuttaja ja urakoitsija järjestävät työmaakokouksen, jossa käydään läpi kaikki työmaan menneet ja tulevat tapahtumat.

 

‒ Seinäjoella koko keskusta myllätään auki, tulee paljon uutta ja vanhaa katoaa. Tällaisia projekteja ei ole Seinäjoella aikaisemmin juuri ollut, joten tämä on ikimuistoinen projekti, kertoo Salmenoja.

 

Tiesitkö, että Seinäjoen keskustorin parkkihalli vastaa kooltaan täysimittaista jalkapallokenttää? Siihen menee betonia enemmän kuin viiteen kerrostaloon, ja tähän mennessä yhteensä 50 000 kuutiota maata on kaivettu pois.


Takaisin uutisiin

Mainostoimisto Semio | Webio julkaisujärjestelmä

Sulje sivuvalikko